Hoe hou je digitaal contact met een kwetsbare doelgroep

Met de nieuwe anderhalve meter samenleving is de drempel voor een fysieke afspraak hoger dan ooit tevoren.

Verander je werkwijze

Nu het er steeds meer op gaat lijken dat we nog wel een tijdje met het Coronavirus zitten opgescheept, moeten we op zoek naar nieuwe werkwijzen. Waar het voorheen normaal was dat de wachtkamers vol zaten is het nu zoeken naar een andere manier van contact. Een aantal van onze opdrachtgevers heeft de transitie al jaren geleden gemaakt. Graag inspireer ik, en vertel ik u meer over de mogelijkheden.

Op maat gemaakt voor behandelcentrum Fier

Als projectmanager heb ik in samenwerking met verschillende opdrachtgevers en het team van Coolminds applicaties mogen ontwikkelen waarin een persoon met een zorgvraag contact legt met een professional. Zo ontwikkelden wij voor Fier een chat waar anonieme personen buiten de reguliere tijden contact kunnen leggen met een hulpverlener. Juist wanneer de kantoorpanden gesloten zijn, buiten de spreekuren om kan je je verhaal kwijt over die nare gebeurtenis of de vervelende situatie waar je inzit. Deze maatwerk chat geeft gespecialiseerde medewerkers de mogelijkheid om een profiel op te bouwen van de (anonieme) chatter. Mocht de chatter de volgende keer weer de behoefte hebben om de chat op te pakken, kan er voorzichtig worden toegewerkt naar een oplossing of indien gewenst zelfs een opname bij Fier. 

De chat is een plek voor steun en een opening naar een behandeling. Bekijk voor meer informatie of de successen van de chat de factsheet van Fier of bekijk de case van Fier op onze website.

Buiten reguliere contactmomenten blijven begeleiden en ondersteunen

Liv brengt cliënten in contact met een praktijkondersteuner huisarts. Huisartsenpraktijken waren voordat fysiek een probleem werd, al bezig met de digitalisering van de zorg. Hoe kun je cliënten ook buiten de reguliere contactmomenten om blijven begeleiden, ondersteunen en motiveren terwijl het op de praktijk steeds maar drukker wordt? Jean-Luc oprichter van Liv heeft in samenwerking met Coolminds een platform ontwikkeld die inspeeld op deze vragen. Door middel van kleine micro-oefeningen wordt de cliënt dagelijks gestimuleerd. Door de stemmingsmeter en de ingevulde oefeningen kan de praktijkondersteuner voortgang bijhouden en door de chat het contact blijven houden. Doordat de fysieke afspraak abrupt kwam te vervallen is er nu Liv Talk. Een videobel functionaliteit waarbij de POH de afspraak digitaal kan plannen en houden. En dit allemaal met de laatste technieken zoals end-to-end encryptie, push notificaties in een progressive webapp.

Techniek staat niet stil. De mogelijkheden worden steeds groter en de adaptatie is door het Coronavirus alleen maar versneld. Graag kijk ik naar de mogelijkheden in uw branche om uw doelgroep beter te kunnen begeleiden. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden geworden? Neem contact met ons op.

- Arjen Profijt