Spring naar navigatie Spring naar inhoud

7 tips om je SEO vandaag nog te verbeteren

seo tips verbeteren
Een geoptimaliseerde website vergroot je kans op een betere vindbaarheid

Je hebt een mooie website, maar veel bezoekers heb je niet. Op Google kom je niet tot nauwelijks voor in zoektermen die voor jou relevant zijn. En je concurrenten? Die staan er wel allemaal. Je staat 0-1 achter, maar de tweede helft moet nog beginnen. Het is nú tijd om te scoren!

Als je wilt weten hoe jouw website scoort, is het van belang om  Google Analytics achter je website geïnstalleerd te hebben. Vergeet niet om ook Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) in te zetten om bijvoorbeeld te zien welke pagina’s het meeste worden getoond en wat je klikpercentage vanuit Google is.

Met de onderstaande tips kun je vandaag nog bezig met het verbeteren van je vindbaarheid in zoekmachines. Voor deze tips is geen technische kennis nodig, dus je kunt meteen aan de slag!

1.Content redigeren

Hoe lang staan de huidige teksten al op de website? Bekijk de teksten op je website eens kritisch en verplaats je daarbij ook in je doelgroep. Spreken de teksten je doelgroep wel aan? Speel je in op het ‘probleem’ waardoor bezoekers op je website zijn gekomen? En staat de belangrijkste content bovenaan je pagina?

Je schrijft de teksten voor je doelgroep. Daarom is het belangrijk dat je deze niet onnodig volpropt met zoektermen. Heb je je pagina’s geoptimaliseerd voor SEO? Focus je dan per pagina op maximaal 1 zoekterm (welke kan bestaan uit meerdere woorden). Google geeft voorkeur aan goed geschreven, relevante content. En laten we eerlijk zijn, dat geven wij zelf ook. Een tekst die niet lekker leest, zorgt er al snel voor dat bezoekers afhaken.

2.Titels en beschrijvingen optimaliseren

De titel van een pagina geeft aan wat de bezoeker op de pagina kan verwachten. De titel is het eerste dat een gebruiker van een zoekmachine ziet zodra de website in de zoekresultaten wordt weergegeven. Om gebruikers je website te laten bezoeken, is het belangrijk dat je titel aantrekkelijk voor is voor hen. Dat kan door herkenbaarheid te creëren óf door een oplossing aan te bieden.

Naast de paginatitel is het belangrijk om ook de meta-description te optimaliseren. Dit is de korte beschrijving in de zoekresultaten onder de titel en URL van de pagina. Door dit te optimaliseren zorg je ervoor dat bezoekers op jouw website klikken in plaats op die van de concurrent. Je kunt Google Search Console gebruiken om te bekijken of de aanpassingen in de titel en beschrijving een positief effect hebben op het CTR (click through rate) percentage.

3.Afbeeldingen optimaliseren

In de eerste tip van dit artikel hebben we het gehad over het optimaliseren van content. Hoe zit dat eigenlijk met afbeeldingen? Het optimaliseren van afbeeldingen kan door middel van een ALT-tag. Deze tag beschrijft hetgene wat de afbeelding laat zien. De afbeeldingen worden bij specifieke zoektermen getoond in Google Afbeeldingen. Naast het optimaliseren van een ALT-tag per afbeelding adviseren wij ook om elke afbeelding op de website een nette en duidelijke bestandsnaam te geven.

Google geeft de voorkeur aan goed geschreven, relevante content

4. SNELHEID VAN JE WEBSITE VERBETEREN

De snelheid van je pagina’s is cruciaal voor SEO en het behouden van je bezoekers op je website. Bij pagina’s met een lange laadtijd is de kans groter dat bezoekers afhaken.

Een gebruiksvriendelijke website draagt bij aan een hogere ranking in Google en snelheid is daar een belangrijk onderdeel van. Voor SEO is de snelheid van je websites dus ook een essentiële factor.

5. ZORG VOOR EEN DUIDELIJKE STRUCTUUR

Een nette en geoptimaliseerde URL draagt ook bij aan betere vindbaarheid. Een goede URL bevat het onderwerp van de pagina (en dus ook je focus zoektermen). Een ander voordeel van een goede URL is dat bezoekers die de pagina eerder hebben bezocht, deze later makkelijk terugvinden.

Heb je je URL gewijzigd? Zorg dan wel voor een automatische verwijzing.  Verwijs je oude URL’s naar je nieuwe URL. Dit kun je bijvoorbeeld doen in ons Peanuts CMS of de redirection plugin van Wordpress.

6.INTERNE LINKS

Interne links zijn verwijzingen tussen diverse pagina’s op je eigen website. Deze links staan in je menu, je footer of in de content van je website. Interne links zorgen ervoor dat je website eerder in zoekresultaten wordt weergegeven. Tevens geef je met interne links bij Google aan welke pagina’s belangrijk zijn. Het is de bedoeling om hier niet in door te slaan. Het gebruik van interne links moet beperkt blijven. Het draait al met al wel om je bezoeker en de leesbaarheid van je pagina’s.

7.EXTERNE LINKS

Externe links zijn het tegenovergestelde van interne links. De verwijzingen komen in dit geval vanaf andere websites. Het verkrijgen van relevante verwijzingen naar pagina’s op de website zorgen voor een hogere autoriteit. Een goede autoriteit heeft een positieve invloed als het gaat om de ranking van een pagina of website in de zoekmachine. Het verkrijgen van externe links naar jouw website wordt ook wel linkbuilding genoemd.