Spring naar navigatie Spring naar inhoud

Webdesign trends 2017

We zijn alweer een week verder in het nieuwe jaar, een geschikt moment om te kijken wat de trends zullen worden op het gebied van webdesign in 2017. We bevinden ons nét als het vorige jaar in een digitale, online stroomversnelling. Het is van essentieel belang om je online uitingen (website, app en marketing) zo persoonlijk mogelijk te houden. Daarbij is de interactie (UX) en verbinding met je gebruiker noodzakelijk om überhaupt tot conversie te komen. Naast “traditionele” online media zien we dat virtual reality grote sprongen maakt. Steeds meer bedrijven en gebruikers omarmen deze toepassing. Hierdoor verandert de manier van hoe wij advertenties en producten tot ons nemen drastisch. Ongetwijfeld heeft deze nieuwe gebruikers interface (UI) raakvlakken met de "traditionele" webdesign trends. Hoe deze trend zich exact gaat ontwikkelen is zelfs voor ons nog erg spannend :).


VR AI assistant door George Frigo

00. Wat we zagen in 2016

Website’s met grote header afbeeldingen en witte kopteksten waren in 2016 niet weg te denken. Daarnaast zagen we lange pagina’s vol beweging en dynamiek. Je kunt hierbij denken aan achtergronden met video’s en dynamische overgangen. Het parallax scroll-effect is hier het meest bekende voorbeeld van. Dit is een techniek waarmee je bijvoorbeeld de achtergrond langzamer kunt laten bewegen dan de voorgrond. Maar ook teksten, afbeeldingen en andere elementen kunnen hierdoor veranderen terwijl de gebruiker door de website scrolt. Deze trends zullen zich verder ontwikkelen en gaan we ook steeds vaker tegenkomen. Wat gaan we nog meer zien?


Parallax Scroll door Abhinav Chhikara

01. Typografie

2017 wordt “bigger and bolder”. Het aanbod aan gratis lettertypes is enorm en zeker niet verkeerd. Eigenlijk hebben we tegenwoordig met diensten zoals Google webfonts voldoende keuze uit geweldige typografie. Deze lettertypes zijn een prima keuze voor de beginnende startup en worden goed ondersteund in moderne browsers. We zijn de afgelopen tijd overspoeld met de trendy sans-serifs en niet te vergeten, de slab serifs. Daarbij valt op dat steeds meer designers kiezen voor grote, unieke en vette typografie.

“Less is more”

Deze typografie gaat zich nog meer verplaatsen naar de voorgrond van het ontwerp. Grote merken omarmen sterke, gedetailleerde en creatieve lettertypes die een hoofdrol spelen op de pagina. “Less is more” is hier goed van toepassing. Op deze manier wordt er met een minimaal design een groot statement gemaakt. In onze drukke, informatie-overbelaste wereld is deze trend voor veel toepassingen een logische ontwerpkeuze.

Fashion Butique door Kreativa Studio

02. Gradients en knalkleuren

Vivid colors, gradients, knalkleuren en witranden, alles mag gelukkig weer :). Webdesign is veranderd van gedetailleerd, naar minimalistisch en nu weer ietsje terug. Vóór 2013 hielden we van véél kleur en véél detail. In 2013 hadden we daar meer dan genoeg van gezien: Flat-design werd geïntroduceerd. Designers geloofden in eenvoud in de breedste zin van het woord: felle kleuren en details werden ingeruild voor een simpele weergave. Dit alles voor een zo efficiënt mogelijke User Experience. Flat-design werd populair wegens functie en gemak. Dat had als nadeel dat ontwerpen snel onpersoonlijk werden en veelal op elkaar gingen lijken.

Rebranding van Instagram. Boven oud, onder nieuw

Nu is het tijd voor voor een nieuw, gekleurd en persoonlijker jasje. Designers gaan helemaal los met het creëren van prachtige online identiteit. Er wordt flink gespeeld met levendige kleuren, vaak ook met verloop. Ons viel de rebranding van het social mediaplatform Instagram op. Instagram stapte over van een gedetailleerd logo naar een variant met fel kleurgebruik met verloop van oranje naar roze. Dit is een trend die we komende tijd zeker vaker gaan zien.


Google Newsstand Navigation Pattern door Aurélien Salomon

03. illustraties

Een andere nieuwe ontwikkeling op gebied van webdesign is de toename van getekende elementen. Dit gaan we terug zien in bijvoorbeeld illustraties, iconen, buttons en andere elementen binnen de interface die een uniek tintje aan de website weten te geven. Voorgaande jaren was het gebruik van handgetekende elementen minimaal, maar met de komst van SVG ondersteuning in de meeste browsers worden deze vector-bestanden vaker gebruikt.


Space onboarding door Sasha Gorosh

04. MicRo-interacties

Het persoonlijke jasje wordt niet alleen vertaald in kleur en vorm. We zien dat designers nu vermaak / entertainment regelmatig combineren met functie, een trend hierin zijn micro-interacties. Deze subtiele, visuele animaties bij bepaalde acties zorgen naast een leuke verrassing voor bevestiging van wat je doet, of wat je gaat doen.


Volume Control Micro Animation door Nick Buturishvili

05. Cards en abstracte layouts

Cards

De “Big-Boys” als Facebook, Twitter, Netflix en Pinterest hebben het afgelopen jaar veel gebruik gemaakt van zogeheten Cards. Cards maken het simpelweg mogelijk om verzameling informatie over een bepaald onderwerp te bundelen tot een kaart. Op deze manier is het voor de bezoeker prettig om op een snelle manier door veel informatie te scannen.


ToFind - Transition Test door Leo Leung

Waarom deze layout zo breed omarmd is:

  • Cards hebben geen uitleg nodig, iedereen begrijpt de werking. Ze zijn eenvoudig te begrijpen en werken op basis van de intuïtie van de bezoeker.
  • Cards maken het gemakkelijk om content te delen via sociale media. Dit is vooral erg nuttig met kanalen die bestaan uit User Generated Content.
  • Cards werken perfect op responsive design. Ze kunnen zich gemakkelijk aanpassen aan verschillende schermformaten.


Abstracte Layouts

Naast de Cards ontstaat er een nieuwe layout-trend: abstractie en vrijheid. Deze nieuwe trend verwijdert alle grenzen en maakt het voor designers mogelijk om te spelen met vrije positionering van elementen. We gaan komende tijd zien dat er veel gebruik gemaakt zal worden van grote, sterke letters die van het “grid” geplaatst zijn of deels over fotografie heel vallen. Ook speelse elementen als schuine vlakken met opvallend kleurgebruik, ritmische achtergrond patronen en aangrijpende fotografie worden populair. Deze layouts werden voorheen amper ondersteund door webbrowsers, maar dit is in de loop van 2016 veranderd. Door technieken als Flexbox zal deze abstracte variant op layouts komende tijd uitgroeien tot een zekere trend!

Team Page door Janet Longhurst

06. Focus op persoonlijkheid

Goed, we zijn inmiddels bekend met de focus voor dit jaar: unieke content, sterke typografie, levendige kleuren, mooie layouts, handgetekende elementen, subtiele animaties en cards. Dit allemaal in een persoonlijk jasje, maar dit blijkt regelmatig een hele opgave. Daarom is het goed om bij dit persoonlijk ‘maken’ rekening te houden met de volgende punten:

  • Wie is de bezoeker en waar komt deze vandaan?
  • Om welke reden bezoekt hij of zij mijn website?
  • Is de gebruiker bekend met mijn product of dienst?
  • Op welk moment en met welk apparaat is de gebruiker actief?


2017 zal een jaar zijn vol prachtige, unieke websites, apps, marketing campagnes en virtual reality toepassingen, waar designers al hun creativiteit op los kunnen laten gaan.

Kom langs voor een Frisse Blik!

Stuur een bericht