Hoe ontwikkel je een VR Training?

En hoe complex is dit eigenlijk ? Deze vraag krijg ik vaak te horen van geïnteresseerden in VR Training. In dit artikel neem ik je mee in de ontwikkeling van een Virtual Reality Training. Dit artikel gaat specifiek in op een VR Training met behulp van 360° Video. Voor 3D gemodelleerde trainingen ziet het ontwikkelproces er anders uit.

Minder complex dan je denkt.

Om maar te beginnen met de meest gestelde vraag. Nee, het is niet complex om een VR Training te ontwikkelen. In de afgelopen jaren hebben we een gestandaardiseerde aanpak ontwikkeld waarmee we gezamenlijk stap voor stap de training ontwikkelen.

In deze aanpak zijn er vier fasen te onderscheiden:

  • Pre Productie
  • Productie 
  • Post Productie
  • Distributie

Pre Productie

Deze fase bestaat uit het voorbereiden van de te ontwikkelen VR productie. In deze fase wordt de basis gelegd voor een kwalitatief goede training. Het is dan ook cruciaal hiervoor voldoende tijd te nemen.

In de eerste workshop stellen we de doelstellingen van de trainingen vast. Welke trainingsscenario's gaan we ontwikkelen? Welke leer- en toetsmomenten zijn hier noodzakelijk? Welke interacties vinden plaats? 

De antwoorden op deze vragen zijn de basis voor de eerste versie van het script. Via video meetings en online samenwerkingstools wordt dit script steeds verder vormgegeven tot een definitieve versie. Parallel hieraan start het proces om de draaidagen voor te bereiden. Dit vereist veel organisatie, denk hierbij aan het regelen van  locaties, figuranten en acteurs. Naast het script worden een draaiboek en een callsheet opgesteld om ervoor te zorgen dat iedereen goed voorbereid is voor de opnamedagen.

Productie

De dag van de opnamen! Het moment waarin we in de pre productiefase naartoe hebben gewerkt. Nadat alle apparatuur is getest, starten we met een doorloop van de eerste scène. Veelal kiezen we ervoor om te starten met een aantal moeilijke scènes en dit gedurende de dag op te bouwen.

Naast figuranten en acteurs bestaat uit het team uit een VR ontwikkelaar, Productieleider, Regisseur en eindverantwoordelijke voor de inhoud. Deze laatst rol wordt vaak ingevuld door de opdrachtgever. De VR ontwikkelaar van Coolminds zorgt voor de 360° video en audio opnamen. De productieleider van Coolminds zorgt voor alle noodzakelijke organisationele zaken.

Post Productie

In de postproductie fase worden alle beelden die gemaakt zijn verwerkt tot complete eindproducten. De videobeelden zijn opgenomen met zes lenzen, dit worden zes losse video’s dieals het ware aan de binnenkant van een bol worden geplakt, dit proces heet ‘stitchen’. 

Als alle beelden gestitched zijn volgt de montage. Meerdere shots worden aan elkaar gezet, interacties worden toegevoegd,  audio wordt op zijn plaats gezet en eventueel kan een voice-over worden toegevoegd. Tijdens de laatste fase van de postproductie worden de beelden geoptimaliseerd. Als deze processen doorlopen zijn, is de mogelijkheid om de eerste versies te bekijken.

Distributie

Misschien is dit wel de belangrijkste fase in het gehele proces. Hoe zorgen we ervoor dat de training actief gebruikt gaat worden? Wordt de training onderdeel van een klassikale training of wordt deze zelfstandig gebruikt. Bijvoorbeeld als voorbereiding op de klassikale training. Bij een klassikale training adviseren we het gebruik van VR headsets zoals de Oculus Go of Oculus Quest. Deze brillen geven de hoogste beleving. Wanneer trainingen thuis worden gebruikt, is een alternatief het gebruik van mobiele toestellen met bijvoorbeeld cardboards of een siliconen VR Bril. Deze oplossingen zijn goed schaalbaar en overal bruikbaar. Uiteraard zorgen we voor een train-de-trainer sessie zodat uw trainers optimaal zijn voorbereid.

Rogier Mink

Meer weten?
Plan een kosteloze en vrijblijvende sessie in en wij werken het eerste concept en business case uit.

Neem contact op